reklama

Pracovný pohovor

Potrebujem prácu. Už mesiac som na Slovensku a lezie mi na nervy nekonečné vysedávanie doma. Do začiatku školy ďaleko a nič zárobkovo činné naobzore. Preto surfujem na známom slovenskom pracovnom portáli. Dá sa tam nájsť práca? A ako sa pripraviť na pohovor?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Podľa štatistík, sa na každú prácu zverejnenú na danom portáli hlási okolo 160 ľudí. Možno viac, možno menej, nič nemení na tom, že konkurencia je priveľká. Našiel som hneď niekoľko zaujímavých ponúk. Keďže mám skúsenosti z obchodu a myslím, že to je smer, ktorým sa chcem uberať v budúcnosti po skončení VŠ, reagoval som na job - predajca v obchodnom dome.

Odpoveď prišla telefonicky do pár dní. Super, z niektorých inzerátov sa ani neunúvali ozvať. Dohodli sme si čas a miesto. V daný termín sa snažím prísť včas. Nie príliš skoro, samozrejme ani neskoro. Presne na minútku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V miestnosti sedia okrem mňa aj ďalšie štyri uchádzačky, jeden chalan, ktorý tam asi pracuje a dvaja manažéri obchodných jednotiek. Je na nich vidieť, že tých pohovor zvládli za deň niekoľko, preskakujú všetky formality a majú akurát krátky prednes o pozícii. Následne ma vyberú ako prvého uchádzača na krátke "interview".

Ako sa správať?

1. Budem prirodzený - Žiadne afekty, dopredu naučené "zaručené formulky", násilný smiech alebo vtipy..

2. Sebaistý - Pohovor nie je žiadna spoveď, musí to byť dialóg. Firma si zisťuje moje kvality, ja si zisťujem ich kvality. Pri pohovore musí byť konverzácia na rovnocennej úrovni. Ak si ma nebudú vážiť teraz, nebudú si ma nikdy potom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Ocením sa - Mať reálne očakávania za svoje vzdelanie, prax a skúsenosti. Ak požadujú štyri tituly, päť cudzích jazykov a šesť rokov skúseností, tak musia ponúknuť aj kvalitnú odmenu a nie 500 eur v hrubom bez bonusov. Nie je to predsa posledný pohovor v živote a určite ani posledná práca. Radšej si vybrať kvalitne, ako potom donekonečna nariekať o slabom plate, keď som s ním vopred súhlasil.

4. Informovaný - Zisti si vopred informácie o firme z webstránky, obchodného registra, od známych, či sa len tak pozrieť do predajní. Raz som pohorel na pohovore, keď sa ma pýtali, čo by som rád zmenil na web stránke. Ani mi nenapadlo si ju naťukať. Na jednej strane sa dá predísť otázkam ako táto, na druhej je dobré informovať sa o kvalitách zamestnávateľa. Aký je k zamestnancom, či nie sú problémy so mzdami, aký je kariérny rast atď.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

--------------------------------------------------------------------

Na pohovor som šiel s tým, že si zistím informácie o náplni práce, časoch (či môžem pracovať popri škole), plate a bonusoch. Manažéri zas očakávali zodpovedať pár svojich otázok. Tu je pár mojich postrehov ako ich zodpovedať:


Cítim sa pohodlne - Posadím sa ako potrebujem, ruky položím na stôl, vypýtam si pohár minerálky. Je úplne prirodzené, že človek v takýchto prípadoch pociťuje trému. Ak srdce rýchlo bije, dýcham pomaly a zhlboka. Ak sa trasú ruky, držím ich spolu. Ak mám sucho v ústach, napijem sa. Pri rozhovore, sa však v každom prípade pozerám do očí a neuhýbam pohľadom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do popredia idú informácie o podobných pracovných činnostiach - Je síce pekné, že som rok a pol pracoval ako editor v magazíne, keď som tu kvôli niečomu úplne inému. Radšej spomeniem prax z hypermarketov, alebo obchodnícke zručnosti.

Zo svojich nevýhod robím výhody. Som študent, prečo sa vždy na pohovoroch všetci tvária akoby to bola smrteľná choroba? Chcem pracovať popri štúdiu, mám schopnosti, čas, chuť učiť sa niečo nové, využijem to. Firma určite chce ambiciózneho človeka, ktorý bude vynikať a spĺňať všetky stanovené ciele. Kto iný ako študent toto dokáže? ;)

Dávam si pozor na klamstvá. Tu rád spomeniem citát istého personalistu "Keby každý hovoril pravdu, boli by všetci bez práce" :) Aj ja si píšem do životopisu, že viem robiť vo Worde a v Exceli, ale pri niektorých náročných úlohach a výpočtoch by som sa poriadne zapotil. Viem čiastočne po španielsky a grécky, tak oznamujem, že čiastočne, aj keď si toto tvrdenie pravdepodobne nebudú môcť overiť. Aspoň sa to neobráti v budúcnosti proti mne.

Byť pripravený na neúspech a nepočítať len s jednou možnosťou. Tu myslím je najhoršia varianta, ak ma pozvú na pohovor o tri týždne a ja celý ten čas premrhám snívaním o práci. Nespoliehať sa len na jednu možnosť. Ak sa im nakoniec nepáčim, alebo som málo kvalifikovaný, nič sa nedeje. Naokolo je kvantum šikovných ľudí, ktorí sa hodia na niektoré pozície viac ako ja. Pre mňa to vyjde nabudúce.

Ako to dopadlo?

Po naozaj zaujímavom rozhovore, kde sme si zodpovedali všetky naše otázky - Mne sa nepáčila výška platu a manažérom naopak, že nie som tímový hráč. Moju žiadosť o predajcu zamietli, ale posunuli životopis nadriadenému a ponúkli vyššiu pozíciu. Výsledok - od začiatku augusta nastupujem.

Perlička na záver. Počas interview otvorila dvere staršia pani. Jednoducho sa prišla spýtať, či by sa mohla zúčastniť pohovoru, pretože videla na dverách nalepený odkaz. Už len za takú iniciatívu a odvahu by som ju prijal.

Je teda naozaj ťažké nájsť prácu?

Tomáš Chudják

Tomáš Chudják

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Fešák zo Žiliny a Dr. Savior Vivre.. Študent odboru Mediamatika a Kultúrne dedičstvo na ŽU, teraz tak trochu web worker, tak trochu filozof a tak trochu z každého rožku trošku ;)http://thomas.utv.skhttp://www.osazilina.skhttp://www.primus.sk Zoznam autorových rubrík:  Všetky tie ženskéŤažké časy

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu